استراتژی‌های واکنش سریع به بحران کرونا

استراتژی‌های واکنش سریع به بحران کرونا

الف) کاهش ریسک انتقال بیماری:

بهداشت و گندزدایی

  • پروتکل بهداشت محیط کاری را آماده کنید (برای مثال نظافت محل کار بیشتر کرده و رویه‌های عملیاتی استاندارد (SOP) تهویه هوا را تقویت کنید.
  • عملیات بررسی سلامت/دمای بدن را برای کارکنان و بازدیدکنندگان در محل کار انجام دهید.
  • رفتارهای بهداشت فردی تمرین کرده و درباره فاصله‌گیری اجتماعی آموزش دهید.
  • برای افراد مقیم در محل کار ماسک، دستکش و وسایل ضدعفونی فراهم نمایید.

گروه‌ها را از یکدیگر به وسیله کار اقماری و یا کار در زمان‌های متفاوت (برای مثال هفتگی) جدا نمایید.

  • برای کار در محل به صورت تیم A و تیم B عمل کنید.
  • استفاده از محل کار را برای گروه‌های خاص محدود نمایید (مثال بازدیدکنندگان و یا افراد غیر ضروری) و از ملاقات‌های فردی، تعاملات رودر رو و اجتماعات اجتناب ورزید (مانند کارآموزی‌ها و فعالیت‌های روزمره).
  • در صورت امکان دورکاری یا موقعیت کار در خانه (WFH) را فراهم کرده و برای آن زیرساخت‌های مناسب فناورانه (مانند راه‌حل‌های IT ، VPN، ملاقات‌های مجازی شامل ویدئوکنفرانس) فراهم نمایید.
  • سیاست‌های مسافرتی را تنظیم نمایید (به عنوان مثال از سفرهای غیرضروری مخصوصأ به مناطق آلوده کم کنید، از مسافرت‌های بین کارخانه‌ای و حضور اشخاص ثالث جلوگیری کنید) و سیاست‌های مرخصی برای افراد بیمار را جهت افزایش انگیزه و تشویق به احتیاط بازبینی نمایید.
ب) حمایت از افراد آلوده و یا در معرض آلودگی
  • بر اساس تاریخچه مسافرت/وضعیت سلامت کارکنان سیاست‌های خود قرنطینه‌سازی را برای آنها اجرا نمایید.
  • یک کانال امن برای اعلام وضعیت سلامت کارکنان به شرکت ایجاد نمایید.
  • جهت مشاوره از راه دور (و همینطور افزایش آن) اطلاعات تماس را فراهم کنید.
  • سیاست‌های مواقع اجباری تعطیلی در صورت قرنطینه و یا آلودگی را تعیین کرده و سیاست‌های پرداخت حقوق جهت اطمینان کارکنان بیمار را اصلاح نمایید.
  • کارکنان کلیدی، وظایف و فعالیت‌ها را مشخص، پایش و از آنها محافظت نمایید.
ج) مدیریت استرس و افزایش روحیه تیمی
  • در مورد تمامی جنبه‌های کسب و کار و تلاش‌هایی که در دوره شیوع کرونا باید انجام شود صحبت کنید.
  • جهت پاسخگویی به سوالات کارکنان جلسات توجیحی سازماندهی کنید.
  • برای تغییر در محیط آماده شوید. (به عنوان مثال تغییرات در خدمات دولتی مانند بسته شدن مدارس)
  • به امور لازم در رابطه با تعدیل اهداف در زمان عدم قطعیت فکر کنید
د) اطمینان از انطباق با الزامات قانونی
  • از انطباق با الزامات قانونی و سیاست‌های دولت اطمینان حاصل کنید و از حمایت‌های موجود دولتی بهره بگیرید (مانند: قوانین جدید کار و تامین اجتماعی، مالیات، تسهیلات بانکی و …) با شوراها و اتحادیه‌های کارگری تعامل داشته باشید.
الف) تمرکز بر عوامل بسیار مهم اثرگذار بر فروش و سود آوری و اعتمادسازی برای مشتری

یک گروه پاسخ سریع برای نظارت بر بازاریابی، فروش و اعمال قیمت‌گذاری تشکیل دهید.

  • عوامل بسیار مهم اثرگذار بر فروش و سودآوری خود را بررسی و مدل‌سازی کنید و استراتژی‌های ورود به بازار را با توجه به شرایط جدید مورد بازنگری قرار دهید. (به عنوان مثال عوامل دخیل بر اثربخشی تیم فروش در شرایط بحران را بررسی کنید).
  • بر عواملی مانند اجتناب از سوءاستفاده از بحران برای کسب سودهای کوتاه‌مدت نظارت داشته باشید (مانند افزایش قیمت در شرایط کمبود)

تغییرات در نیاز مشتری را درک کنید

  • با مشتریان ارتباط برقرار کنید، به شرایط و نیاز مشتری اهمیت دهید؛ با آنها جهت کاهش خطرات و اطمینان از قطع نشدن خدمات‌تان صحبت کنید.
  • مراقب تغییر رفتار مشتری باشید و به آن پاسخ دهید.
  • اقدامات و پیام‌های لازم جهت نشان دادن اطمینان و توانایی تحویل امور به مشتری را تعریف کنید (مانند بازاریابی چند کاناله و ارایه خدمات به روش‌های اینترنتی)
  • از طریق اقدامات کوچک (محلول ضدعفونی برای کارتخوان) و اقدامات بزرگ (دسترسی گسترده، سیاست مرجوعی) اطمینان مشتری را جلب نمایید.

پیشنهادات کالا و خدمات را بازبینی کنید.

  • فرصت‌های موجود جهت ارتباط قوی‌تر با مشتری‌های کلیدی را ارزیابی کنید. (برای مثال از طریق تماس، ارائه تخفیف، حمایت مالی)
  • منابع خود را به کانال‌ها، محصولات و خدمات کمتر آسیب دیده به طور مناسب اختصاص دهید (مانند فروش آنلاین و آفلاین)
ب) تقویت توانایی تامین و تدارکات

یک گروه پاسخ سریع در زنجیره عرضه جهت نظارت و به روزرسانی اقدامات و ارزیابی‌ها تشکیل دهید.

  • اگر محصولات و خدمات بهداشت عمومی و ایمنی و یا مواد غذایی استراتژیک (به تشخیص دولت) را تولید می‌کنید، این محصولات را اولویت‌بندی نمایید و از جریان تامین کالا در تامین‌کنندگان بالادستی و پایین‌دستی اطمینان حاصل نمایید.
  • اتاق جنگ مرکزی را جهت ارزیابی و مشخص نمودن نقاط آسیب‌پذیری تامین مواد و کالاها تشکیل دهید و به صورت روزانه ریسک‌های موجود را پایش نمایید.
  • به منظور کمینه‌کردن اختلالات تجاری در فروش کالا به سبب محدودیت در تامین کالا به صورت فعالانه با طرف‌های تجاری خود در ارتباط باشید. (بررسی تأثیر تامین مواد اولیه بر تولید، تأمین‌کننده‌های رده 1/2/3)
  • فرایندهای سهمیه‌بندی برای تخصیص کالا/خدمات را با توجه به محدودیت های پیش آمده در تامین مواد به کار بگیرید.
  • جهت کاهش تنوع در برخی از محصولات و خدمات به منظور افزایش رضایت مشتریان و بیشینه‌کردن سود سهامداران برنامه‌ریزی کنید.

درک انعطاف و موقعیت تجاری تأمین‌کنندگان کلیدی و خطرات به همراه آن

  • سیستمی به نام ممیزی تأمین‌کنندگان در شرایط COVID-19 یا کرونا را ایجاد کنید.
  • تامین‌کنندگان کلیدی را ارزیابی کرده (همینطور ریسک هر تامین‌کننده را با توجه به مکان، اندازه، فرایندهای عاملیت و غیره ارزیابی کنید) و ساز وکارهایی برای دریافت بازخورد و انجام اقداامات اصلاحی با آنها ایجاد نمایید.
  • در صورت امکان از شرکای زنجیره تامین خود حمایت مالی/غیرمالی کنید.

خطرات را شناسایی کرده و با دید سریع و میان‌مدت به کاهش آنها اقدام نمایید.

  • گزینه‌ها و سناریوها را برای عملیات و مسیرهای تامین و پشتیبانی فعال سازید.
  • برای تاثیر بر پیوستگی با زمان تولید و زنجیره ارزش برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و طولانی مدت انجام دهید.
  • سناریوهای احتمالی عرضه/تقاضا و تاثیر آنها بر ظرفیت تولید را ارزیابی کرده و تغییر در استراتژی‌ها را تعریف کنید.
  • وضعیت موجودی را جهت اجرای سناریوهای کوتاه‌مدت و بلندمدت وضعیت بحران، و وضعیت بازار را مورد بازنگری و تغییر دهید. (به عنوان مثال انبار ذخیره، پیش خرید، محدودیت‌های فضای انبار)
  • از اجرای اصول احتیاطی مناسب داخلی برای تأمین‌کنندگان جهت تامین مواد اولیه کارخانه‌ها با توجه به زمان تولید اطمینان حاصل نمایید.
ج) منابع را جهت پاسخ به نیازهای تجاری بازنگری و تعدیل کنید.
  • محصولات/خدمات اساسی موردنیاز برای پاسخ سریع در این شرایط را مشخص و اولویت‌بندی نمایید.
  • بر روی محدودیت‌های اساسی در اجزای زنجیره ارزش درونی و بیرونی متمرکز شوید.
  • شرایط مرکز خدمات اشتراکی را مدیریت و ارزیابی کنید تا از استمرار کسب وکار به خصوص در مواقع تحت نظارت/برون‌سپاری مطمئن گردید.
  • در صورت امکان، از موقعیتهای شراکت با دیگر شرکت‌ها جهت غنی‌کردن هر چه بهتر منابع استفاده کنید (به عنوان مثال شرکت‌های تحویل‌دهنده در چین از تیم تحویل غذای رستوران‌ها در چین نیرو قرض می‌کردند)
د) محرک‌های بازار و پویایی رقابت را پایش کرده و پاسخ مناسب دهید
  • از درس آموخته‌های کشورهایی که قبلتر دچار بحران شده‌اند (مثل چین) برای خود اهرمی جهت موفقیت بسازید.
  • موقعیت و اقدامات رقبای خود را تحت نظر گرفته و بر اساس آن استراتژی، اقدامات عملی و تصمیمات مالی خود را بنا نهید.
  • تاب‌آوری شرکت خود را بیازمایید: فرصت‌های همکاری جهت شتاب‌بخشی به حل مسایل را مشخص سازید.
  • اهداف و بودجه را به دفعات (روزانه، هفتگی، ماهانه) توسط جغرافیا/ بازار/ قسمت موردنظر مورد بازبینی قرار دهید.
  • از هوشمندی تجاری خود (برای مثال فعال‌سازی نیروی فروش خود جهت نظرسنجی از مشتری/توزیع‌کننده) استفاده کنید، تا نقطه عطف (هنگامی که شرایط پایدار شده و اعتماد مصرف برمی‌گردد) را مشخص سازید و دوباره فعالیت‌های فروش، درآمد، حمایت از معاملات و بازاریابی را با شتاب در پیش بگیرید.
هـ) برای سناریوهای برگشت شرایط آماده باشید.
  • سناریوهای مخصوص شرکت را جهت اطلاع یافتن از سناریوهای تغییرات اقتصاد کلان کشور مشخص کنید.
  • از ظرفیت مناسب (داخلی و خارجی) جهت پاسخ به تغییرات بالقوه در تقاضا اطمینان حاصل نمایید.
  • فعالانه فرصت‌های کسب و کار را ارزیابی کنید (دارایی‌های پراکنده، سرمایه‌گذاری‌های خلاف چرخه) در ابتدا به دنبال موقعیت‌های ایجاد یک “کمپین بازاریابی برگشتی” باشید، به سرعت هزینه تبلیغات پس از پایان همه‌گیری کرونا را قبول کنید. (محصول و خدمات جدید ایجاد کنید و نقاط فروش جدیدی خلق کنید)
  • خود را جهت حرکت‌های بزرگ آماده سازید و با توجه به اصلاحات مدل کسب و کار شروع به یادگیری نمایید.
الف) نقدینگی خود را با توجه به شرایط بحران به صورت بهینه مدیریت کنید.

یک تیم (مرکز) پایش نقدینگی جهت پیش‌بینی جریان نقدینگی و مدیریت/کاهش خطرات تشکیل دهید.

  • یک رفتار سخت‌گیرانه و محتاطانه جهت مدیریت نقدینگی اتخاذ کنید و استفاده غیرضروری از نقدینگی را کاهش دهید.
  • خود را برای تغییرات اساسی در چرخه تبدیل نقدینگی آماده سازید. (مثلا شرایط ارایه نقدینگی با تأمین‌کنندگان و یا دریافت نقدینگی از مشتری‌های کلیدی)
  • سرمایه در گردش را تنظیم کنید (مدیریت موجودی و شرایط پرداخت ها) تا از تحویل محصولات/خدمات با اولویت بیشتر مطمئن شوید.
  • جدول زمان‌بندی تسویه بدهی و تعهدات خود را مرتبا مرور و بازبینی کنید.

جریان نقدینگی مالی/سرمایه‌گذاری را تحت سناریوهای مختلف فشار بر بازار بسنجید.

  • گزینه‌های تأمین اعتبار یا دسترسی به اعتبار را ایمن‌سازی کنید با وام‌دهندگان/ بانک‌ها بر سر راه‌های اعتباردهی مذاکره کنید.
  • ریسک‌های اعتباری در حساب‌های موجود را بررسی کنید.
  • تعهدات مالی خود و شرایط فورس ماژور را بررسی کنید.

موجودیت نقشه راه‌های سرمایه‌گذاری موجود و سیاست تقسیم سود و نقشه‌های بازخرید سهام را ارزیابی کنید.

  • مخارج سرمایه غیر ضروری را به تعویق بیاندازید.
  • از خرج سرمایه کوتاه‌مدت/میان‌مدت پرهیز کنید. مگر این که توجیه بلندمدت واضحی داشته باشد.
  • به هر حال، اگر نقدینگی مشکلی ندارد، فرصت‌های پیشبرد دارایی را شناسایی کنید و با احتیاط در دوران شیوع از آن استفاده کنید (مانند بازسازی زیر ساخت‌ها، سرویس تجهیزات و … )
ب) اطمینان از انضباط مالی
  • از وجود برج کنترل خریدها (مواد اولیه و تجهیزات) اطمینان حاصل کنید (به عنوان مثال فرایندهای مجوز پیش فاکتورها، مدیریت فعال پیش فاکتورهای باز و زمان‌بندی تحویل).
  • هزینه‌ها را تا حد ممکن تغییرپذیر سازید.
  • پایگاه کارکنان یا بهترین کارکنان (بهترین سوابق حضور، بیشترین تاریخچه همکاری با شرکت) را شناسایی کنید تا برای آینده نامعلوم آماده شوید.
  • مانند گذشته ( قبل از بحران) اقدامی نکنید. (امضای قراردادهای اجاره یا نوسازی)
  • مخارج اختیاری را کاهش یا تغییر مسیرداده تا بتوانید انعطاف مالی داشته باشید. (مانند تبلیغات؛ اما تمامی تبلیغات را حذف نکنید و کانال‌های بازاریابی در حین بحران را به دقت انتخاب نمایید).
ج) برنامه‌های مالی را بازبینی کرده و آزمایشات فشارهای مالی را تحت سناریوهای مختلف را اعمال نمایید.
  • برنامه‌ریزی تحت سناریوهای مختلف را انجام داده و برنامه کاری مربوطه را استخراج نمایید.
  • آزمایشات استرس مالی و نقدینگی را انجام داده و پیش‌بینی‌های لازم را اعمال کنید.
  • با سهام‌داران صحبت کرده و آسیب‌پذیری فعالیت‌ها را ارزیابی کنید.
  • اهداف را بازبینی کنید (به عنوان مثال اهداف فروش، برنامه‌های تولید، شاخص کلیدی عملکرد (KPI) مربوطه
  • تاب‌آوری مالی را با سهام‌داران کلیدی در میان بگذارید.
  • انتظارات سرمایه‌گذار را بر اساس خطوط راهنما با تاکید بر شرایط میان‌مدت بازتعریف کنید.
  • برای همکاران با حقوق بالا به دنبال مدل‌های دیگر جبران خدمات و یا تعویق در پرداخت باشید.
الف) هماهنگی، پاسخگویی سریع به تحوالت و برنامه‌ریزی

یک تیم پاسخ سریع متمرکز و فرا بخشی بسازید تا موقعیت را نظارت و تحت کنترل خود داشته باشند و توان تصمیم‌گیری سریع داشته باشند (حق تصمیم‌گیری لازم به آنها اعطاء شود و افراد کافی برای حرکت چابک به منظور عبور از محیط چالش‌برانگیز روزانه داشته باشند).

  • فرایندهای اساسی و منابع کلیدی را شناسایی نمایید (منابع انسانی، مالی، خرید، فناوری اطلاعات، حقوقی، املاک و غیره)
  • جلسات روزانه پاسخ سریع جهت فراهم نمودن تحلیل‌های مبتنی بر واقعیت برای فعال کردن تصمیم‌گیری سریع و با کیفیت بالا ایجاد کنید.

برنامه عملیاتی مستحکمی بر پایه 3-5 سناریوی مختلف میان‌مدت ایجاد کنید (برای مثال V,L,U,W ) و این برنامه‌ها را به صورت شفاف به سهام‌داران کلیدی توضیح دهید.

  • سناریوی کلان: سناریوهای مختلف بر اساس شکل و درجه سختی اثرات اقتصادی طراحی کنید.
  • مخصوص شرکت/داخلی: اثرات بالقوه بر گروه، سود و زیان، جریان نقدینگی و ترازنامه را بررسی کنید.
  • خطرات موجود و آینده را مشخص، ردگیری و کاهش دهید.

از تداوم رهبری پشتیبانی کنید.

ب) گروه را تقویت کنید.
  • به کارکنان خود بگویید برای جلوگیری از فلج سازمانی، سردرگمی و اطلاعات غلط چه کنند: حفظ ارتباط، ارتباط، ارتباط!
  • مسیر واضح حرکتی را در مرزها و اصول عملیاتی فراهم سازید (برای مثال مسئولیت‌های شخصی و اشتراکی، قاطعیت، ذهنیت کارآفرینانه، رفتار سریع و انعطاف‌پذیر و تعهد کاری)
  • ایجاد یک مسیر ارتباطی دوطرفه / کانال پرسش و پاسخ
ج) سازمان را درگیر کنید.
  • احساسات موجود در سازمان را بسنجید (به عنوان مثال از طریق یک تحقیق کوتاه آنلاین، کانال‌های ارتباطی مخصوص، تماس‌های آبشاری گروه)
  • از طریق کانال‌های مختلف یک ارتباط صادقانه و 360 درجه فعال فراهم کنید.
  • یک شبکه اطلاعاتی دیجیتال برای اعلان آخرین سیاست‌ها و دریافت اطلاعات ایجاد کنید.
  • علاوه بر وظایف و مسئولیت‌های معمول، اجازه تلاش به صورت اختیاری با توصیه بر “اگر میخواهید در موضوع X درگیر شوید، پس با فرد Y تماس بگیرید” بدهید.
د) با هدف و به درستی رهبری کنید.
  • راه‌هایی برای حمایت از کارکنان، جامعه و عموم مردم پیدا کنید.
  • دید، مأموریت و هدف خود را تقویت کنید و/یا اجزای اساسی ارزش شرکت خود برای مشتریان مشخص سازید.
  • از منابع/شبکه خود اهرمی برای ایجاد تفاوت توسط فراهم نمودن محصولات و خدمات به منظور تاثیر بر افراد شرکت خود و عموم مردم بسازید.
مشاوران و متخصصان سازمان مدیریت صنعتی
IMILogos_Fa

کسب‌وکارهای کشور ما نیز ناگزیر با تغییرات زیادی روبرو خواهند بود که نیازمند برنامه‌ریزی، استراتژی‌های احتمالی، و برنامه‌های مختلف سازمانی است.

تنظیم سیاست‌های منابع‌انسانی و پروتکل‌های اداری، انطباق با الزامات قانونی و سیاست‌های حمایتی دولت، بررسی و مدل‌سازی‌های سازمانی (همچون: فروش، بازاریابی، قیمت‌گذاری، مدیریت ارتباط با مشتری، فرصت‌یابی، تامین و تدارکات، تولید، زنجیره ارزش، موجودی انبار، …)، تحلیل بازار، نظارت بر برون‌سپاری و روابط با پیمانکاران، ارزیابی و تقویت روابط با تامین‌کنندگان، طراحی و تقویت اتاق جنگ، مدیریت ریسک، آزمون تاب‌آوری، ایجاد و تقویت هوشمندی تجاری و شاخص‌های کلیدی عملکرد،  مدیریت مالی، سناریوهای سرمایه‌گذاری، ریسک اعتباری، ایجاد انضباط مالی، و … .

ما در تداوم رهبری، تقویت تیم و تیم‌سازی، برنامه‌ریزی‌ها، تعیین اهداف و برنامه‌های حمایتی، و هر نوع تغییر و تقویت ظرفیت سازمانی یک هم‌راه مورداعتماد برای شما هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

چگونه میتوانیم به شما کمک کنیم؟

برای مشورت با مشاوران حرفه‌ای مدیریت و مشاوران مجرب کسب‌وکارِ «سازمان مدیریت صنعتی» در تهران و یا نمایندگی‌های استانی با ما تماس بگیرید، یا درخواست خود را آن‌لاین ارسال کنید.

گالری ما را ببینید

به دنبال حل مسائل سازمان خود هستید؟