10 توصیه کاربردی برای مدیریت و راهبری مدیران در رزوهای بحران کووید19

10 توصیه کاربردی برای مدیریت و راهبری مدیران در رزوهای بحران کووید19

در این روزهای تاب‌آوری بحران کووید 19 مجموعه کامل و منابع متعددی درباره‌ی چگونگی پیوند با این “تازه وارد دوبعدی” را از طریق انواع پست های ایمیلی و یا شبکه‌های اجتماعی .. دریافت می‌کنیم. گزارش‌های کاملی که همگی نتایج مطالعات و تحقیقاتی است که بسیار ارزشمند بوده و آموزنده هستند. این گزارش‌ها عموما در چند دسته‌بندی قابل بهره‌برداری هستند. برخی از مهم‌ترین دسته بندی‌ها نظیر:

  • آموزه‌های کاربردی در باب خصوصیات و ویژگی‌های این دوستدار طبیعت؛
  • آموزه‌های بهداشتی و ایمنی برای حفظ سلامت افراد در سازمان‌ها و جامعه؛
  • گزارش‌هایی از تجزیه و تحلیل چالش‌ها و راهکارهای این دوران برای کسب و کارها؛
  • گزارش‌ها و اینفوگراف‌هایی از روند رشد و کاهش بیماری در اقصی نقاط دنیا؛
  • گزارش‌های تحلیل اقتصادی و سیاسی؛
  • دستورالعمل‌ها و گزارش‌های روانشناسی و آسیب‌های اجتماعی و … .

مسائلی نظیر حفظ انگیزه وتعلق کارکنان، ایجاد فضای اعتماد و اطمینان دو سویه، حفظ و برقراری ارتباطات موثر، فرهنگ جدید اشتغال ازراه دور، از جمله موارد است که دغدغه بسیاری برای مدیران و در سازمان‌ها در این روزهای بحرانی ایجاد نموده است.

از این رو در اینجا توصیه‌هایی “کاربردی” ، “مختصر” و “مفید” در قالب درس آموزه هایی برای مدیران سازمان‌های ایرانی آورده شده است. نکاتی که بتوانند با بهره‌گیری از آن تا حدودی به رفع برخی از چالش‌ها قدم بردارند.

 10 راهکار “کاربردی” و “سریع” که توسط مدیرانی مشابه آزمون شده است. این راهکارها ماحصل نظرات مدیرانی است که از سال ۲۰۱۹ با بهره‌گیری از این توصیه‌ها در مسیر هدایت و راهبرد کارکنان دورکار خود اقدام نموده و در این مقطع زمان نیز از آنها بکار بسته و به دیگران توصیه می‌کنند. این 10 راهکار در قالب 10 تکنیک عملیاتی کم هزینه و اجرایی تدوین شده است. امید است ضمن هدایت و راهبرد افراد در سازمان‌ها به فضای شور و شوق و انگیزه بخشی کارکنان هم کمک وتسهیل نماید.

برخی از راهکارهای قابل استفاده برای هر دو گروه کارکنان " دورکار" و "غیردورکار" در دوران مواجه با بحران کرونا

1 – تشکیل تیم بحران دورکار متشکل از مدیرعامل، مدیر منابع‌انسانی ، مدیر فروش – بازاریابی و مدیر مالی شرکت.

  • دستوراین جلسات برمحور 3 موضوع کلیدی زیر خواهند بود.
    • روند فعالیت‌های شرکت – کجا هستیم!
    • نتایح مشتریان و پیشرفت ها در این روزها
    • دریافت مسائل و مشکلات واحدها

2 – برگزاری جلسات روزانه و مستمر صبحگاهی (زمان 30 دقیقه) : این جلسات راس ساعت مشخص در اتاق کنفرانس شرکت و با حضور همه افراد “حاضر” و ” دورکار” به صورت ویدئو کنفرانس برگزار می‌گردد. محور این جلسات حول 3 موضوع اصلی زیرخواهد بود:

  • گزارش مختصر از فعالیت‌ها و اقدامات روز گذشته و برنامه‌های روز پیش رو
  • حفظ نکات ایمنی و بهداشتی برای مقابله با بحران ویروس کرونا
  • تشکر و قدردانی از حضور افراد در این جلسه صبحگاهی

3- برقراری تماس Video Call با تک تک افراد دورکار، احوالپرسی کوتاه و گپ و گفتگوی مختصر به صورت مستمر و روزانه داشته باشید. ( این تماس‌ها براساس جدول زمان‌بندی وتوسط مدیر- مدیرعامل صورت می‌گیرند)

4 – به همه بخش‌های شرکت سرکشی کنید. با تک تک کارکنان غیردورکار در محل شرکت، دیدار و گفتگو احوالپرسی کوتاه ومختصر داشته باشید. به آنان یادآوری کنید که شما به آنها “گوش میدهید” ، توجه دارید و منتظر دریافت ایده های نوآورانه آنها در این روزهای بحرانی هستید.

5 – برنامه‌ریزی برای اجرا و برگزاری آموزش‌های آن‌لاین در حوزه “خودشناسی” و “مدیریت استرس” و “مدیریت زمان” داشته باشید. (کلاس‌های آموزشی در یک زمان مشخص و برای همه گروهای کارکنان و به صورت آن لاین برگزار می‌شود.)

6 – هر هفته یک نامه تشکر و تقدیر به همه کارکنان ” دورکار” و ” غیردورکار”با امضا مدیرعامل برای این مشارکت و هم پیمانی دراین مقطع زمان تهیه و ایمیل کنید.

7 – پروژه‌های “کوچک” و “زمان محدود” تعریف کنید و هر پروژه را به یک تیم دورکار واگذار کنید. نام پروژه‌ها را از ترکیب نام اعضای تیم انتخاب کنید. این پروژه‌ها می‌توانند در حوزه تحقیقات بازار، مشتری ، سلامت و یا هرموضوع مورد نیاز باشد.

8 – از کارکنان “دورکار” و حتی ” غیردورکار” بخواهید از یکی از فعالیت‌های خود فیلم آموزشی کوتاه تهیه کنند این فیلم‌ها میتواند از آشپزی فرد گرفته تا شیوه پیگیری کارها از مشتریان و پروژه‌ها باشد. سپس این فیلم کوتاه را در پورتال شرکت انتشار دهید و از سایرین بخواهید امتیاز دهند. به فیلم‌های کوتاه با امتیاز برتر جایزه تعلق گیرد.

9 – از کارکنان خود بخواهید یکی از بهترین خاطرات خود را در روزهای کار در شرکت که احساس رضایت و شادی کرده است به صورت خاطره‌خوانی برای همکاران خود وایرال کند.

با استفاده از این تکنیک‌های ساده و عملیاتی می‌توانید در فضای درونی شرکت امکان شور واشتیاق را در مواجه با چالش‌های بحران کرونا تا میزان زیادی کاهش دهید. به کارکنانتان یادآور شوید که قدردان آنها هستید.

www. HRTeh.com
www.Buffer.com stay of remote2020
www.OWLlab.com stay of remote work report2019

مشاوران و متخصصان سازمان مدیریت صنعتی
IMILogos_Fa

امید است که این مکتوب مفید و موثر واقع گردد.

ما در کاهش چالش‌های منابع‌انسانی، تقویت و توانمندسازی و حوزه‌های مختلف مدیریت منابع‌اسنانی در این شرایط و آمادگی برای شرایط پساکرونا، یک هم‌راه مورداعتماد برای شما هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

چگونه میتوانیم به شما کمک کنیم؟

برای مشورت با مشاوران حرفه‌ای مدیریت و مشاوران مجرب کسب‌وکارِ «سازمان مدیریت صنعتی» در تهران و یا نمایندگی‌های استانی با ما تماس بگیرید، یا درخواست خود را آن‌لاین ارسال کنید.

به دنبال حل مسائل سازمان خود هستید؟