تقویت و ارتقاء فرهنگ سازمانی بانک گردشگری

تقویت و ارتقاء فرهنگ سازمانی یک سرمایه‌گذاری بلندمدتبانک گردشگری

فرهنگ یک مزیت رقابتی نهفته است. جو و فرهنگ سازمانی شخصیت وجودی یک سازمان است.

حکایت پندآموزی هست که سه کارگر داشتند دیوار یک مدرسه رو آجر به آجر می‌ساختند.
یکی به کارگرها گفت “چه کاری انجام می‌دهید؟”

اولی گفت: “مگه نمی‌بینی؟ دارم جون می‌کنم!”
دومی گفت: “زحمت می‌کشم تا یک لقمه نون حلال برای خانواده‌ام در بیارم!”
سومی گفت: “دارم دیوار مدرسه شهرم رو می‌سازم تا فرزندانم باسواد شوند!”
هر سه، کارگر؛ هر سه، ساعت کار مساوی؛ هر سه، به یک اندازه دست‌مزد می‌گیرند. ولی بینش و نگاه متفاوت دارند و دیواری که می‌سازند مسلما کیفیت متفاوت خواهد داشت.

اين پروژه با تمركز بر اهدف زير به مرحله‌ی تدوين نقشه‌ی فرهنگي و مديريت فرهنگي وارد شد:

  1. شناخت فرهنگ سازماني موجود در بانک گردشگری (فرهنگ کلان)؛
  2. شناخت خرده‌فرهنگ‌هاي موجود در بخش‌هاي مختلف بانک گردشگري؛
  3. مقايسه‌ي نظرات کارکنان بخش‌هاي مختلف بانک در مورد فرهنگ سازماني و تفاوت‌هاي موجود در ديدگاه‌هاي آنان؛
  4. ترسیم وضعیت مطوب فرهنگ سازمانی در بانک گردشگری؛
  5. ارائه‌ی راهکارهای بهبود فرهنگ سازمانی بانک گردشگری.
  • همراهي مديران ارشد و خبرگان بانك (افرادي با سابقه و تجربه‌ی بالا در حوزه‌ی بانك‌داري) در مسير شناخت و ترسيم وضعيت مطلوب فرهنگي؛
  • همراهي كامل بدنه‌ی بانك در مسير شناخت فضاي فرهنگي و عوامل تأثيرگذار بر ارتقای فرهنگي؛
  • وجود نيروهاي كاملاً جوان، علاقه‌مند، تحصيل‌كرده، با قابليت توسعه‌ی محوري، و همراه در مسير ارتقای فرهنگ سازماني؛
  • اعتماد تيم كارفرما به تيم مشاوره و همراه‌شدن متعهدانه در مسير تحقق پروژه (همراهي و گرايش بالاي تيم سرمايه‌هاي انساني بانك گردشگري)؛
  • جوان‌بودن بانك و قدرت و نفود ساير فرهنگ‌هاي بانكي بر پيكره‌ی بانك؛
  • تغييرات مديريتي؛
  • بالا بودن تأثير شرايط محيطي (موقعيت خاص كشور: قرارگيري در شرايط تحريم و تورم و …) بر پياده‌سازي مأموريت سازماني و عملكرد فردي و سازماني؛
  • دقت نظر بالاي مديران ارشد بانك؛

این طرح در سه فاز اصلی اجرا شد:

  • بررسی فرهنگ سازمانی موجود بانک گردشگری: این کار با استفاده از مدل فرهنگ سازمانی دنیسون و توزیع و جمع‌آوری پرسش‌نامه‌ی استاندارد این مدل صورت گرفت؛
  • ترسیم فرهنگ مطلوب سازمانی بانک: این کار با بررسی اسناد بالادستی، مصاحبه با مدیران ارشد بانک و مصاحبه با خبرگان بانکی صورت گرفت؛
  • ارائه‌ی راهکارهای بهبود فرهنگ سازمانی: این کار با توجه به نتایج فازهای قبل و با مصاحبه با مدیران ارشد، خبرگان بانکی و بدنه‌ی میانی و کارشناسی بانک صورت گرفت. هم‌چنین، با استفاده از تکنیک ISM راهکارهای استخراج‌شده در قالب نقشه راه تدوین و ارائه شد.
  1. ترسیم فرهنگ سازمانی مطلوب برای بازه‌ی زمانی 5 سال آتی، مطابق با اهداف استراتژیک، استانداردهای صنعت بانک‌داری، ملاحظات سازمانی، انتظارات مدیران ارشد و نظرات خبرگان بانکی؛
  2. استخراج 14 راهکار کلیدی برای گذار از وضعیت فعلی به وضعیت مطلوب؛
  3. طبقه‌بندی و سطح‌بندی راهکارهای استخراج‌شده با استفاده از تکنیک ISM؛
  4. تهیه‌ی فهرستی جامع از اقدامات اجرایی لازم به‌منظور استقرار راهکارهای کلیدی؛
  5. براي اولين بار در اين پروژه، مسير ارتقای فرهنگي بر اساس شكاف‌هاي شناسايي‌شده در مسير وضعيت موجود و مطلوب، در قالب روش‌هاي كاملاً كاربردي در حيطه‌ی رفتاري و عملكردي پوشش داده شد و در قالب يك نقشه راه و جدول عملياتي به كارفرما تقديم شد؛
  6. باتوجه به اطلاعات به دست آمده و اعلام کارفرما، گزارش این پروژه در تدوین برنامه‌های توسعه‌ای کارفرما به‌طور جدی استفاده شده است.
چگونه ما میتوانیم به شما کمک کنیم؟

ملت وب یا لورم ایپسوم به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.

از همکاری مجدانه و همه جانبه سازمان مدیریت صنعتی و تلاش صمیمانه و مستمر مشاوران آن سازمان که با پشتکار و همتی بی شائبه، مبتنی بر اعتقاد و ایمان کاری، تا حصول نتیجه مطلوب نهایی ما را همراهی کردند سپاسگزاری می‌نمایم.

Looking for a First-Class Business Plan Consultant?